Söt liten tunika

Har så äntligen vågat sy något annat än muddbyxor till min son.
Det blev en tunika i ett av tygen jag fyndade på sy-mässan.

image194


Jag hade valt med flit ett mönster som var lite utställt så att det skulle bli lite mer retro över tröjan.
Tyckte att den blev perfekt när den var klar men det var lite pyssel på vägen dit.

Först så blev den egntligen lite tight i ärmarna, eftersom mönstret var till en trikåtröja från början. Ärmarna var lite långa oxå så dem klippte jag av ca 10 cm, jag upptäckte dock när jag skulle sy på snedslån att de var lite smala, de var så smala att jag inte ens fick runt dem i symaskinen så jag klippte genast upp en liten sprung, det blev inte så snyggt men genast lättare att sy och lättare att sätta på barnet.



Halsmynningen klippte jag oxå upp för att göra det lättare att komma i den plus att det är rätt snyggt med en litet jack tycker jag. Ville här ha snedslån som en litet snöre man kunde knyta men den gröna snedslån räckte med 5 cm till god precis runt alla kanter så jag skippade att göra en liten knytanordning i halsen.
Det får bli till nästa tröja, för det blir det garanterat, nu när jag äntligen vågat sy en tröja blir det garanterat fler dock i andra modeller, kanske lite kortare och inte lika utställd i midjan.

Mönster: Tröja Ottrebre 4/07 med vissa modifikationer
Tyg: Bommulstyg från 1978, ett fynd på symässan.

Min man kunde dock inte sluta kalla vår son,
"vad söt flickan är i sin klänning...."

image197


Han fick även två par byxor sydda till sig den dagen.
Det blev ett par gröna som han har på sig på bilden ovan och ett par blå.

image198

Mönster: Eget stl: 86
Tyg: E-slöjd, mudd från Dollys tyger på Odenplan

ps. Ni som tycker jag stavar som en kråka, jag har läs och skrivsvårigheter så ibland, eller rätt ofta blir det fel.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Äach, vem bryr sig om stavfel...det är ju bilderna man vill åt. Jag är slarvig när jag skriver så det blir ofta stavfel hos mig också.
Jag gillar tunikan!

2007-11-09 @ 08:56:58
URL: http://www.klockarbarn.blogspot.com
Postat av: carina

tjusig! Jag gillar verkligen tyget! Var på mässan, men missade tyvärr det:(

2007-11-09 @ 17:16:30
URL: http://rinosyr.wordpress.com
Postat av: carina

förresten, kul att du syr sånt här till en pojke. Tvinga inte på barnen våra stereotypa förställningar om manligt & kvinnligt:) Han är jättefin!

2007-11-09 @ 17:18:58
URL: http://rinosyr.wordpress.com
Postat av: Botilda

Ojojoj så fin! Vad bra att du vågade dig på det till slut. Jag missade också det tyget på mässan... Men nu blev det ju fint hos dig i stället.

Håller med Jessica - lite stavfel kan man väl leva med på en blogg så här. Tänk inte på det!

2007-11-09 @ 20:46:57
URL: http://www.tildetextil.blogspot.com
Postat av: Gekko

Hmmm, jag kanske är slö men jag har inte märkt så mycket stavfel! Tunikan var jättefin!! Och den är ju underbar till din pojk! Härligt!

2007-11-12 @ 19:56:25
URL: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/
Postat av: jes

Tunikan är ju bara underbar, vilket fantastiskt tyg.

2007-11-15 @ 15:45:49
Postat av: Evangelinelillylost

Nice site, welcome to my

2010-02-05 @ 14:37:44
URL: http://evangelinelillylost.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0