tomtetröja till sonen

image200


Har sytt en tomte tröja med matchde byxor till sonen, ville ha något han lätt kunde ha på sig hela julfton en jacka hade varit jobbigt och kanske för varmt. Men jag är inte helt nöjd...

Halsen blev för stor, trots att jag gjorde en liten sprung bak med trycknapp.
Sedan blev den för lång eftersom enligt mönstret skulle man fålla upp nederkanten men jag la til en luddig kan istället och då blev den nästan som en klänning, sött, ja men inte som jag ville.
Men så blir det när man syr klart hela plagget medan sonen sover.
Lite jobbigt att sy på muddkanten, har inte gjort det förut, vek den som en snedslå i halsen och sydde med en stickning (ska dock skaffa tvillingnål har jag insett)
I ärmen sydde jag den som en vanlig mudd med overlocken, dock innan jag sydda ihop ärmen.

Jag änvände overlocken till att sy ihop den och vanlig raksöm på symaskinen till stickningarna.

Knapparna är jag rätt nöjd med, det blev gulligt även om de lutar lite neråt när han står upp.
Det kommer mer närbilder senare, glömde fota dem samt byxorna.

Mönster: Ottrebre 4/07 tråkå tröja modell 6
Tyg: Röd velor och vit mudd  och knappar från Dollys tyger på Odenplan
Ps. Alla knappar i hennes butik kostar 1 kr styck  och hon har hur många som helst i alla tänkbara färger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0