dopklännings försök

Nu håller jag på med min systerdotters dopklänning, därför har det inte blivit mycket sytt, jag har hållit på att göra en försöks klänning först i bomull, där jag kan göra alla misstag istället för det fina linnetyget som jag har beställt och ska komma i veckan.
Jag skulle göra precis som det stog i instruktionen för att det skulle bli så bra som möjligt men....
Det blev bara fult och fel. Så jag har gjort om besparingen två gånger och jag blev mer nöjd andra omgången.
Sen kan jag inte bestämma mig för om jag ska ha rynk ärm eller inte, men troligtvis inte.  Får se vad min syster tycker.

Sen tror jag även att det blev för mycket tyg i sköret, det är lixom för mycket rynk där besparingen sys ihop med sköret (den långa delen) Vad tycker ni. Svårt är vad jag säger. Ska man göra vikta vek istället, är det snyggare, stilrenare.

Men jag är inte klar, ikväll när min son har somnat och förhoppninsvis även min dotter så ska jag måla LIVETS TRÄD. och på den färdiga klänningen ska jag även broderia in flickans namn i grenarna.

Ser ännu inte riktigt ut som jag vill, men det blir nog snyggare i linne samt är snyggare i verkligeheten.
Funderar på att kanske sy en krage, vad säger ni, jag vill att den ska vara relativt stilren inte prålig men ändå snygg och söt. Knepigt. Banden ska inte vara så där långa utan jag vill bara inte klippa av bandet innan den sitter på rätt klännning.


Den högra är en närbild på fram och den andra är baksidan. På den riktiga ska jag ha siden band som knyter ihop den i ryggen, men jag ville inte slösa några på prototypen, så den här får stängas med tryckknappar.

 

Här är min skiss och till höger en ny skiss på hur jag tänkte rita trädet som  ska symbolisera Livets träd. Jag gör anagligen lite bredare grenar och stam. samt att det ska vara gräs och så...  Jag hoppas det blir som jag tänkt mig. Just nu är det inte som jag tänkt mig, men det är ju därför man sy en test klänning inte sant.
Ska berätta mer när jag kommit längre.

Syrran, du kan väl ringa mig när du ser det här. puss!

Kommentarer
Postat av: Hea

Liten krage är fint! tycker jag.

2009-01-23 @ 19:02:39
URL: http://hea-harmoni.blogspot.com
Postat av: June

Oj, vilket ärofyllt uppdrag! Jag förstår att du vill göra så bra ifrån dig som möjligt. Jag tycker att skissen är helsnygg, jag saknar faktiskt trumpetärmarna på prototypen. Jag tror att det skulle vara suveränt snyggt tillsammans med det urtjusiga Livets Träd. Hur snyggt som helst!! Hade jag en bebis skulle jag göra en likadan!

2009-01-24 @ 10:59:26
URL: http://www.junebacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0