Klänningar från sommaren

Nu kommer som sagt lite av allt det jag lovat att publicera, men det finns så lite tid inser jag nu när man måste uppehålla ett riktigt jobb vid sidan av sin hobby och sin familj... så bloggandet får stryk, det blir en sak jag bara gör sällan och när jag har riktigt gott om tid.


Klänning sydd av en gardin som jag fått av min mamma, har sytt en kjol oxå. De beställdes av en mamma med dotter efter en av sommarens marknader. Klänningen är sydd av en mönster från juni numret av allt om handarbete, mycket bra mönster, tyckte jag.


Även den här klänningen är sydd i samma mönster, men den här gången av ett nytt trikåtyg, beställaren är den samma som känningen ovan. Stl: 110. Detta tyg kommer från Soff och stil.


Rak smockklänning sydd av en liten bit underbart tyg som från början är en bit påslakan från 70-talet som jag fyndat för en 10 på en loppmarknad. Ville inte riktgit bli av med det, men beställaren blev som tokigt förtjust i den.. Hon ville egentligen ha ärm men tyget räckte inte till. Så jag gjorde ett kors i ryggen istället, hon gillade sånna ryggar. jag har vikt tyget dubbelt och sytt till en kanal, i den trädde jag en bit resår och sydde sedan fast dem på klänningen.


Min lilla kusin är modell. Tjejen som beställde var vuxen, men en stl: 34.


Kvinnan som beställde den solgula klänningen beställde även denna. Detta tyg är oxå från slutet av 70-talet och är tunt härlig bomull, från början en gardin. Men nu en underbar smockklänning med volang vid foten. Även denna fick kors i ryggen, snyggt och bekvämt.




Men sen skullel väl även min dotter få något... inte sant.



Dessa två klänningar sydde jag till min dotter, respektiva hennes 6 månader yngre kusin, så att de kunde matcha varandra när vi skulle till Skansen och roa oss. (inte för att det finns några elefanter kvar på skansen)
Klänningarna är sydda i trikå från stoff och stil och i ett singoalla mönster från allt om handarbete. Det är resår i halsen och i ärmarna och den är både rolig och lätt att sy. Det finns även en resår i brösthöjd för att ge lite form. I tdingen står det att man ska sy en kanal där man trär resåren,, jag sicksakade endast på en resår på insidan av tyget. det gick fortare och blev tycker jag snyggt.





Den här klänningen är sydd i ett underbart tyg från 60-talet som jag fått. Jag har även sytt en kjol till den här beställarens kompis. Detta är en a-formad smocklänning med små axelband, dessa går ej i kors. Men har resår i sig i alla fall. Förut till mina smocklänningar har jag sytt fast en snedslå som man fått knyta i axeln.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj så mycket fint!!! Är jättesugen att sy en smockklänning och nu när jag sett dina underbara vill jag de ännu mer.. Tyvärr räcker tiden inte riktigt till allt jag vill här heller.

Vilka söta tjejer!!

2009-09-06 @ 07:24:04
Postat av: Anna

Kommentaren ovan var från mig :-)

/Anna

2009-09-06 @ 07:25:05
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Ett Tu Tre

Nästa sommar ska jag också sy smockklänningar - dina är ju så fina. Härliga somamr!

2009-09-06 @ 12:34:50
URL: http://www.ett-tu-tre.se
Postat av: kaoz

Söta tjejer, og underbara klänningar!!

2009-09-06 @ 16:16:28
URL: http://kaozbloggen.blogspot.com/
Postat av: aYeliqa

Vad mycke fint du har sytt i sommar, både klänningar och kjolar :) Själv blir jag riktigt sugen på att också testa sy en klänning med smock, men det får nog bli nästa vår/sommar. Nu är det höst- och vinterkläder som gäller :)

2009-09-06 @ 16:39:46
URL: http://tokigtalikt.blogspot.com
Postat av: gulligan

underbara klänningar!!!

2009-09-09 @ 14:14:42
URL: http://gulligan.blogspot.com/
Postat av: Beata

Vilka fina klänningar!

2009-09-11 @ 11:24:53
URL: http://www.beatablogg.blogspot.com
Postat av: Maria

Hejsan!

Vilka fina klänningarna, gillade de 2 översta. Har bara en fråga och jag har gått bet. Hur syr du fast halskanalen där resåren ska gå igenom? Jag har gjort 3 st singoallatunikor i bomull och det går åt skogen. Kanalen vrider sig på rätsidan ... Vore TACKSAM för lite tips;)

2009-09-14 @ 22:21:46
URL: http://madebymammamia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0