Så här gör jag min väska!

Nu ska jag ge mig på att försöka beskriva hur jag syr min väska, jag har ungefär samma modell och tillväga gångsätt till alla mina handväskor. Jag brukar ändra hur jag lägger färgerna, tygerna och storleken och ev. längden på handtagen.

image268


Så här gör jag!

  1. Klipp ut tre remsor ca 55-66 cm långa (beroende på väskans djup). Den i mitten ska vara ca 12 cm de på sidan 15-16 cm. (inkl. sömsmån). Om den i mitten är smalare kommer de att upplevas lika breda i slutändan.
  2. Om tyger är lite sladdrigt rekomenderar jag att man syr fast styrk på viseline då blir det lite stabilare att sy i. Det finns några olika sorter jag föredrar den som är som papper och är lite lagom tjock, det finns vissa som blir jättehårda men då går det knappt att sy i.
  3. Du kan nu sy ihop dessa tre remsor räta mot räta och sy även en dekorsöm när du har pressat ner sömmen på baksidan. Det blir snyggare och stabilare. Du kan i detta läga även sy fast ett mellanlägg (fodertyg) när du syr dekorsömmen. Typ ett vadd, en bit gamml fleece eller något annat fodrade tyg som göra att väskan känns lite stabilare och tjockare.



  4. Klipp sedan ut två remsor till handtag 14 cm gånger 55 cm (Den här längden gör att du kan hålla den i handen men ända få den över axeln om du vill. Dock ej med vinterjacka kanske). Du kan även klippa till tyg till en innerficka. Tygbiten ska var 15-20 cm bred och 30 lång. Den viks ju dubbel så fickans färdiga mått blir ca 18 bred och 13 djup. Anpassa den efter ditt blixtlås och väskan djup.
  5. Klipp ut en bit innertyg som är lika stor som de tre remsorna ihopsydda (mitt fall ett grönt kraftig bommulstyg) och markera vad mitten är, sy fast innerfickan 6 cm från vikningen i botten.
  6. Handtagen syr du ihop genom att vika kanterna mot mitten och sedan vika den igen så att det blir fyra lager sy ihop med en raksöm, i samma färg som tyget. Om tyget till handtagen är i tunt tyg måste man ha stryk-på-viseline annars blir de så sladdriga att hålla i.
  7. Nu är det dax att sy ihop väskan lägg hantagen på rätsidan av väskan utsida och justera så att de hamnar rätt, lägg innertyget med fickan med rätsidan mot väskans rätsida och hantagen emellan. och syihop med en raksöm, lämna en öppning på 10-15 cm så att du kan vända väskan. Glöm inte att klippa hörnen så att den blir snyggare när man vänder den.



  8. Nu kan du sy ihop väskan så att du får en väska lägg så att kanterna hantagen kommer mot varandra och att det ser bra ut, ta en bra nål och syihop ta det lugnt, det är många lager tyg och det går alltid sönder minst en nål för mig.
  9. Sy sedan botten genom att vika upp en del av tyget och sy tvärsöver se bilden länst till vänster här nedan.
    Då får du en platt botten, om man vill kan man klä en en bit tunn planka eller kartong och lägga i botten för extra stabilitet.
  10. Om man vill kan man nu sy dekorsömn i ovankant på väskan för ett proffsigare intryck. Gör sedan en låsanordning, jag har valt att sätt dit en tryckknapp. Ibland sätter jag loggan över baksidan på tryckknappen dock inte denna gång!

  11. Nu är väskan klar!
Tyg:
Till utsidan: Ett blommigt gardintyg i bommul som jag fyndat på en mässa, och ett svart manchestertyg (ett par sönderklippta byxor) till utsidan och till handtag.
Till mellanlägg ett gammalt slitet flanneltyg som var mjukt.
Som foder/innetyg hade jag ett grönt tjock bommulstyg från IKEA.

Övrigt: Tryckknappar från en lokalsybutik, blixlås 15 cm, sytråd, x antal nålar. Stryk-på-viseline på väskan blommiga tyg.

Jag använda min vanliga symaskin till de allra flesta sömmar.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag gillar alla dina väskor! Speciellt marknads väskan! Skulle gärna vilja lära mig sy en sådan!

Du gör bra jobb!

2009-03-08 @ 11:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0