Kjolar till mig själv.

Här kommer bara bilder på ett par enkla kjolar till mig själv.  Har upptäkt att när man går upp och ned i vikt och nu främst och förhoppningsvis ned så är kjolar bäst, för de är inte så himla bundna till en exakt storlek! Så nu ska det sys kjolar för det är ju perfekt att ha på sommaren.


Den här är sydd av en gamla lila linne kjol med dragsko i midjan, den bara gled ner och så hemsk ut. Jag bytte ut midjan mot mudd med resår inuti och sen hittade jag en volan som jag klippt av en klänning och för att piffa upp den tog jag lite härliga blomtyger och gjorde några applikationer, det finns några på baksidan oxå.



Den här är ännu enklare. Den är i princip rak och högst upp sitter en resår i en muddlinning. Jag har sedan gjort en volang i samma tyg nedtill och bara overlockat kanten längst ner med rosa tråd.
Tyget är ett rosa tyg med blå prickar som min kompis hittade för en billig peng på en seconhand affär och gav mig.
Tack! Det blev en söt kjol!

Sen kommer sist en jenskjol som jag sydde till min kusin men tyvärr så blev den 2 cm för liten, jag hade måttat med glömde något på vägen och nu får den väl hitta en ny ägare på Vallentuna hantverksmarknad på nationaldgen, där jag ska stå och sälja.




Mönstret till kjolen kommer från vårens nummer av ottobre 2009 och jag har följt mönstret exakt och tycker nog att det är bra. tyvärr hade jag inget dolt blixtlås, det ska jag införskaffa till nästa gång, då blir nog baksidan mycket snyggare.
Jag har lila stickningar och lila blixtlås och lila knpp. Det fick bli som en snygg detalj, syns bättre i verkligheten.
Den är i stl: 146 och mycket kort! Bör bäras med leggings, tycker jag!
Tyg: en vanligt jeanstyg som jag fått av min  (nu avlidna) granne. Hon skänkte mer eller mindre hela sitt tygföråd till mig i höstas när hon insåg att hon inte skulle leva så mycket längre. Dog i hjärncancer nu i våras.

Kommentarer
Postat av: Ett Tu Tre

Fina kjolar. Jag tänker jämt att jag ska sy mer till mig själv, men det blir nästan aldrig av. Just nu ligger en nästan färdig kjol till mig själv i syrummet, bara resår och knytband som saknas, men ändå får jag inte ändan ur vagnen. Då är det inspirerande att se någon annan sy vuxenkläder. Trevlig helg!

2009-05-21 @ 10:30:38
URL: http://www.janssonswebb.se/etttutre/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0