Min nya väskmodell!

Handsydd väska i jeans och retrotyg


Jag fick en beställning på ny väskmodell och innan jag sydde till beställaren ville jag testa så att det blev rätt och då tänkte jag lika bra att göra en riktigt snygg så kan jag ju ha den själv och bra blev den!!!! tycker jag i alla fall.

Mönstret

Det är mitt eget, inte så komplicerat bara många delar. Det är i princip bara rekttangulära bitar. Jag har fotat den andra väskan jag håller på att sy nu steg för steg och kommer visa sen hur jag syr den.
Den har två utanpå fickor för typ busskort och annat smått... Inuti finns fyra fack som är lite pösiga så att mycket ryms. Dessa stängs med tryckknappar. Nästa gång kan man nog sy någon med blixtlås även inuti.

Tyg och material
Jag har ett härligt vintage tyg från 60-talet (en gardin) som jag fått. Samt ett blått jeanstyg (nytt). Fodret är ett rosa lakan och blixtlåset har jag kommit över billigt någonstans. Jag har fodrat alla delar med viseline så att den ska bli stabil. Botten plattan är förstärkt med viledon.




Jag är nöjd!
Så nöjd, den blev snygg och praktiskt med många fickor och jag har äntligen kommit över min skräk att sy blixtlås i väskor. Det blir både snyggt och säkert! Är även nöjd med all mina rosa stickningar på jeanstyget det ser mera arbetat ut och blev en läcker detalj!

Till nästa gång!
Då ska jag sy den 3 cm bredare så att jag får ner en pärm genom blixlåsöppningen! nu får jag ner A4 mappar och tidnigar och det räcker men inte min mönsterkonstruktionspärm tyvärr... Jag ska även göra ena utanpå fickan lite större så att jag får ner en vattenflaska.

Kommentarer
Postat av: Anna, od Andulky

Jättefin!

2010-02-13 @ 12:48:11
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Ett Tu Tre

Mycket snygg! Jag gillar både modell och tyg. Jag bär mycket i tygväskor och undrar hur lång dragkedja du använder om du ska ha ner en pärm med A4-mått, och fäster dragkedjan såsom du har gjort här?

2010-02-13 @ 13:15:44
URL: http://www.ett-tu-tre.se
Postat av: kaoz

Jättefin veska!! Giller verkligen modellen =)



Så många underbara barnkläder du har sytt den sista tiden! Og tjusiga leggings også!

2010-02-13 @ 15:53:17
URL: http://kaozbloggen.blogspot.com
Postat av: Linda / Roblin

Snygg väska, jag är också förtjust i jeans med kontrastsömmar - förutom när man syr lite snabbt och oförsiktigt för då syns alla mindre lyckade stygn allt för väl och man får göra om :-(



Jag hade för övrigt tänkt att fråga dig, som syr väskor på löpande band, om du vet hur man sätter in en mellanvägg i en väska som har lagda veck i såväl foder som yttertyg, samt botten som sys av från övriga tyger.

Vet inte hur jag ska förklara, men om du minns den här väskan jag sydde (http://sabygard.blogspot.com/2009/11/vaska-till-mig.html) så skulle jag vilja sy en likadan men med två "avdelningar". Helst vill jag fästa fickan i innerfodrets sömmar i botten och sidorna så att den sitter snyggt och säkert - men jag vet inte hur jag ska klippa till den för att få ihop det funderar



OM du fattar vad jag menar och har någon idé om vilket tankesteg jag missar, får du gärna försöka dig på att sprida lite ljus över mitt problem.

2010-02-16 @ 22:25:10
URL: http://roblinroblin.blogspot.com
Postat av: Gisela

Åhh vad fin väska! Jättefin modell och så snyggt sydd. Du är ju värsta väskproffset nu ju.

Hoppas ni mår bra hela gänget. Jag och Fred är hemma i dag, han är hängig.

Hoppas vi ses snart. Kramis

2010-02-17 @ 13:25:53
Postat av: Berit Karlsson

Hej vill tacka för din generositet att visa hur du syr dina väskor. Gillar dom verkligen! Ser fram emot om du visar hur du sätter i dragkjedjan. Blev ju så fint i kanterna, Har bara sytt i på vanligt vis och är inte nöjd me det.

2010-02-22 @ 19:47:39
Postat av: Hevelin

Himla fin även denna! =)

2010-04-15 @ 15:04:48
URL: http://itchipysslar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0