Blå tunika

Den här underbara tröjan har egentligen samma mönster
som min andra tunika dock lite modiferad under arbetets gång.

image203


Tyget har en gång varit en omlott kjol som min mamma köpte i Elefebenskusten 1977 men sedan slaktade när jag var liten för att göra en lekfilt till mig. Resterna har jag änvänt till ett lapptäcke till min son och nu de sista till en tunika. Jag klippte av den broderade biten längst ner på kjolen för att använda som kantband.

Mönstret: Ottrebre 4/07 Tunika. Jag kortade av mönstret och gjorde den lite rakare samt kortade av ärmarna . Jag sydde sedan en sprun i ärmen och fållade in kanterna i ärmarna. Skulle dock gjort ärmarna lite vidare, den är lite snäv när man ska klä på honom. Mönstret är för ett elastiskt tyg.

Den här gången hade jag längre snedslå så nu kunde jag göra en knytning fram som jag blev hyfsat nöjd med. Vill dock ha en kanbandsfot till min vanliga symaskin. Har hittat en på symaskingrottan som är reglerbar. Så man kan ha allt från 6 mm till 20mm om jag fattade rätt.


Och så här snygg är min son i tunkan tillsammans
med ett par byxor jag sytt i trikå från E-slöjd.

image202

Kommentarer
Postat av: Asgeirdiana

Really great site man!!

2009-07-29 @ 13:14:24
URL: http://asgeirdiana.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0