Vårjacka till min son

Eftersom dagarna går och det inte kommer någon bebis trots att jag vill det så gärna så gäller det att hitta på saker så tiden går. Önskar jag kunde sy hela tiden men man börjar faktiskt bli lite orörlig nu när det endast är 4 dar kvar till beräknad förlossning. Och även om mannen är hemma så tar sonen en hel del på mina krafter han är ju trots allt bara 1½ år och förstår inte riktigt att mamma är gravid och trött.

Men med förlossningsväskan packad och klar och det mesta förberett så kan man ju ändå orka sig på några större projekt.

image360

Tyg:
Den blev en fodrad vårjacka med ett tyg från sjuttiotalet från Boråstyger, jag har sett det på Rinos blogg och blev förälskad så när jag hittade det på en antik och samlar mässa var jag bara tvungen att ha det.
Foderet är en brunt fleece tyg och dragkedja och muddar kommer från en lokal affär.

Mönster:

Det var rätt knepig, först att hitta ett bra mönster jag valde ett från Ottrebre 04/07 men jag ändrade det på några punkter. Jag ändrade luvans form till en mer spetsig variant. Jag valde bort att sätta en snedslå utan gjorde istället den vändsydd, fick tipset från en annan blogg och la sedan in en dragkedja istället för trycknappar så till slut var det inte så mycket kvar av orginal mönstret men det blev okej.

image365


Svårt:
Det svåraste var att få ditt muddarna snygg eftersom ärmarna är så smala. Men det gick men lite tråcklade och vilja. Har inte hunnit prova den på sonen ännu, jagde runt honom i morse men han bara vägrade att sätta den på sig, får väl avakta tills vi ska gå ut, då kanske han vill ha den på sig.



Så här kommer en bild på sonen när han var ute och lekte

image367



Kommentarer
Postat av: Gisela

Vilken fin jacka du sytt, härligt tyg och vad mysigt med fleece inuti. Var det svårt?
När kommer lilla bebben egentligen??

Sköt om er!
KRAM

2008-04-12 @ 16:10:15
Postat av: Lucia

Ja, när kommer bebbin, det undrar jag med. Nu har jag både dammsugit, krattat, gått i täby centrum, och sytt som en tok men även vilat - så den kommer väl när man minst anar det antar jag.
Det var faktiskt lättare än jag trodde... du får väl komma över så visar jag dig, den här behöver man ingen overlockmaskin till i alla fall.

2008-04-12 @ 16:49:42
URL: http://uplandsgarden.blogg.se
Postat av: Karolina

Men vilken urhäftig jacka...cool strut ;-)jag har precis sytt en annan modell till min Lilleman...kommer snart på bloggen. Jag har svarat dig på min blogg. /Karolina

2008-04-12 @ 19:58:36
URL: http://esterochkonrad.blogg.se
Postat av: Kia

Vilken fin jacka! sonen ser urtjusig ut i den!

2008-04-12 @ 23:06:10
URL: http://barnsligtretro.bloggsida.se/
Postat av: rino

Urfin! Kul att du också älskar det här tyget.
Förstår vad du menar med jaga, Ludvig har nyligen fått en likadan fast i brun/gult. "det är feeel" ropar han och sliter den av sig. Det gäller att få kläderna att sitta på en längre stund, då brukar de acceptera det nya;-)

2008-04-13 @ 01:58:04
URL: http://rinosyr.wordpress.com
Postat av: Gulligan

Vilken fin jacka!!!

2008-04-14 @ 12:53:22
URL: http://gulligan.blogspot.com/
Postat av: Ett Tu Tre

Vilken läcker jacka, "struten" gillar jag speciellt, och så tyget naturligtvis. Det ser ut som om sonen tycker den är helt ok att använda också.

2008-04-14 @ 13:12:19
URL: http://www.janssonswebb.se/etttutre/
Postat av: Lucia

Tack, jo sonen tycker faktiskt den är okej, han har haft på sig den även idag när vi var på öppna förskolan. Men det behövs en liten halsduk den är lite öppen i halsen.

2008-04-14 @ 17:16:15
URL: http://uplandsgarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0