En klänning till en tvååring

Vi var bjudna på middag på påskdagen till min mans vän, de har en liten 2½ åring som jag inte träffat men som jag tyckte var kul att få sy något till. Jag känner inga andra flickor, alla vi känner har pojkar.
Eftersom jag i måndags vaknade redan klockan 8 (min son och man brukar sova till tio) så insåg jag att jag hade två hela timmar helt själv... så jag bläddrade igenom mina sytidningar och hittade en fin modell i senste Allt om handarbetet (april08) och började klippa.

Trots att det var min första klänning av den här modellen, blev jag nöjd. Gjorde några fel i själva livet, vände lite fel när jag skulle sätta fast fodret och blixtlåset blev slutresultatet bra och jag kännde mig riktigt nöjd. Vill nu sy mera klänningar men man måste ju ha en mottagre oxå...

image322




Tyg: Det blå tyget är ett lapptäckstyg som jag köpt i en fyndlåda, det vitblommiga är en gardin som jag hittade på en loppis utanför fagersta.

Mönster: Allt om handarbete nr 4 April 2008, klänning till 2-6 åring, den skulle varit i ballongmodell med en snedslå nedtill men det tog jag bort, tyckte det var snyggare om den var vidare, mera snurr - vänlig...

Svårt: Jag tycker det är svårt att få till blixtlås snyggt, eftersom jag är självlärd och bara sytt i ett drygt år, plus är lite lat så fuskar jag gärna och ibland blir det inte snyggt. Och eftersom jag inte har gått några riktiga sykurser har jag ibland mycket svårt att förstå sömnadsbeskrivingarna i allt om handarbete och ottrebre. Hälften av orden behöver jag en ordbok till....

Sen sydde jag en skål till grannen som tack för att hon passde våra katter i påskhelgen.

image327


Som ni ser har även vi gott om snö på vår tomt, trots att våren borde ha kommit för länge sedan.

Kommentarer
Postat av: Tina

Klänningen är ju jättefin, har oxå tänkt sy den. Har ett barnbarn och det är en pojke och nästa gosse ska födas i maj. Men nu har jag hittat en flicka att sy till. Roligt att se hur klänningen blev.
Kram Tina

2008-03-26 @ 09:17:06
URL: http://www.mormortinasrum.blogspot.com
Postat av: katarina nimrodsson

Oj så fina saker du gör klänningen är helt bedårande jag gillar också blått
Skålen var ju jätte fin

2008-03-27 @ 09:30:05
URL: http://kattaspyssel.bloggspot.com
Postat av: Ett Tu Tre

Så söt klänningen är, jag gillar blommigt. Och jag kan bara hålla med om svårigheterna med blixtlås, kanske för att jag också är självlärd, men jag tycker det blir lite, lite
bättre för varje gång.

2008-03-27 @ 21:23:03
URL: http://www.janssonswebb.se/etttutre/
Postat av: Jennifer

Jättesöt klänning!

2008-03-29 @ 18:51:56
URL: http://naimasdesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0