Tunikor

Nu har jag sytt en härlig tunika i en söt stuvbit jag fann på syfestivalen. Jag kantade de med en gammal spets jag hittade i min gömmor, den blev ursöt tycker jag.
Just nu håller jag på att försöka finna lite tid till att sy lite sommarkläder till sommarns marknader, hoppas ju på att få sälja lite. Första markanden jag anmält mig till en markanden vi ska ha här i vallentuna på nationaldagen, komunnen har bjudit in lokala hantverkare som får sälja sina alster gratis. det är super, det är bara att anmäla sig i god tid och då får man ett bord när man kommer dit. Kan kanppas bli sämre.

Tunikan
Mönster, är orginal en tunika från förra numret av burda men jag har gjort en del ändringar, t.ex en annan halsmynning, kortat av ärmen, förlängt den aningens samt gjort den lite smalare.. hm... så det är kanske mer eller mindre mitt eget snart.
Tyget: en stuv, spetsen en gamal härlig spets från min mans mormorsyster i dalarna.
Allt var kul med den här tunikan, allt gick bra, den blev söt och snygg och ingen av maskinerna krånglade.






Nästa tunika skulle ha blivit till min kusin!
Hon fyller tolv imorgon men den blev tok förstor eller rättre sagt för vid i modellen. Jag blev superbesviken och arg men som tur var har jag mera tyg så det är bara att göra allt från början med en del ändringar i modellen, t.ex göra den smalare och göra halshålet lite mindre och ärmarna lite smalare. Flickan jag syr till är rätt smal. den här tunikan får hamna på min shop istället. shop.uplandsgarde.se

Rosatunika
mönster: vårnumret av ottobre 2009. tunika med fickor. stl. 146 det såg ut att vara smal modeller och skulle passa smala skolflickor men icke sa nicke. Jag gjorde ändå 146 istället fför 152 som hon sa att hon hadde och ändå blev den för stor. grrr... arg är jag.
Tyg: en lite tunnare e-slöjds tyg som jag köpte på syfestivalen för en billig slant. 2½ m för 125 kr. men det är inte lika stadigt som deras andra tyg. Men passar utmärkt för sånna här kläder.





hur det gick
Mönsterpassen på fickorna gick nästan, tyget ville bara glida när jag skulle sy på fickorna med tvillinnålen. Grrr. det var lite "slappt" tyget. och för att motverka att halse blev så stor gjorde jag en rätt rejäl mudd i halsen. kanske inte så snyggt men bättre det än för stort halshål tyckte jag.


Min ufohög
Men egentligen borde jag inte sy nytt har en ufo hög som är högre än den borde... se bara...



Trodde nog inte att högen skulle börja svämma över men det gör den nu, så jag får nog lova mig själv att inte sy något nytt utan bara göra klart alla mina halvfärdiga projekt. Men det är ju så roligt att göra nytt.
I högen finns klänningar, tunikor, byxor, och en hel del väskor så det är bara att sätta till verket, ska hålla er upprättade när jag syr något från mitt hög...

Kommentarer
Postat av: á Yeliqa

Så mycket snyggt du har sytt sedan jag var hit sist:)

Vilket bra intiativ från kommunen med en hantverkarmarknad som man får gratis bord. Det borde locka många och bli en lyckad marknad :)

2009-04-22 @ 14:17:52
URL: http://tokigtalikt.blogspot.com
Postat av: Y

den blommiga tunikan med spets var hur fin som helst!!

2009-04-22 @ 21:42:12
URL: http://syltigochsaftig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0