kjolar som jag sydde i somras.

Kjolar kan ju vara relativt enkla att göra, och det har jag gjort en hel del av, bland annat de som kommer synas här nedan. Den här överst däremot är lite mera rolig att göra, består av två stycken, där man klipper ett rak besparing  och har överst och den nedre delen är gjord som en glad mun som ger kjolen ett härlig fall.

Jag hade inget mönster på denna utan tog endast midjemåttet på beställaren och rita direkt på tyget.
Kjolen är sydd av ett tunt, bomulls tyg som faller underbart, och är fodrad med ett svart kjoltyg, det var ett måste, annars var kjolen genomskinnlig.
Jag har en resår midjan och klänningen är fållad med rullsömmen på overlocken.



Här är det min lilla kusin på 12 år som får vara modell. Hon har ett linne med smocksöm som jag sydde till henne i födelsedags present i våras.



Nedan: en kjol sydd av en gammal gardin, beställaren ville ha en kjol i samma tyg som en klänning jag sytt till hennes dotter, se inlägget ovan. Den är rak med en resår i midjan.



Kjol till en liten 3 åring, tyget är ett tunt bomullstyg som jag har klippt till rakt och fodrat med ett vitt muslimtyg. Kjolen har även fått en liten volang och resår i midjan.



Trikåkjol med gul mudd, och en liten volang, som är fållad med overlockens rullsöm. Tyget kommer från E-slöjd köpt på syfestivalen i Kista, stockholm i våras..



Rak knälång kjoll sydd av ett underbart 60-tals tyg, jag har även sytt en klänning i det här tyget se inlägget ovan, det kortet är dock sämre och tygets snygga färger kommer inte fram lika bra som de gör här.


Kommentarer
Postat av: Ett Tu Tre

Fina kjolar. Jag gillar enkla lite a-formade kjolar men med en volangkant blir de lite extra. Gör du volangen helt rak, som en lång rektangel, eller är den formad? Och hur mycket längre gör du volangen i jämförelse med den kant på vilken volangen ska sys fast?

2009-09-06 @ 12:37:37
URL: http://www.ett-tu-tre.se
Postat av: kaoz

Jättefina kjolar =)

2009-09-06 @ 16:13:25
URL: http://kaozbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0