Klänningar till systerdotter

Nu på tisdag fyller min lilla systerdotter 1 år. Vi får åka hela vägen ner till Skåne och bromölla för att hälsa på där hon bor med sin sambo. Men det ska bli så roligt, barnen ser mycket framemot tågfärden. Det går ändå rätt fort med tåg från Stockholm, bara 4,40 med byte. Det är inte så farligt.

Men hon ska ju självklart få presenter, lite leksaker men så har hennes mamma, min syster önskat sig A-klänningar så då sydde tre, i tre olika stilar, en söt, en tuff och en lite mer retrokänsla på. Så vi får hoppas att hon gillar dem.


Mönster: mitt eget raglan mönster med A-form och mudd i ärmen.
Tyg: blommigt från Stoff och stil (sommarkatalogen) och randig från MG-tyger.



Mönster: MItt eget
Tyg: Stoff och stil


Mönster: Ottobre våren 2009
Tyg: stoff och stil (höst katalogen)

--------------
Min hemska tågresa med SJ från Stockholm, till bromölla

Jag skrev att att resan bara tog 4.40 men det är ju en stor lögn med tankte på att man reser med SJ.
När vi bara åkt till södertälje så började tåget krångala och stog still i 30 minuter. Sedan fick vi reda på att styrenehten gått sönder och de kunde bara åka i 80km/timmen och det gjorde vi i ca en timme, sedan vände vi på tåget men då var vi redan 1½ försenade. Men som om inte det räckte började tåget stanne längre och längre vi varje stopp. Av vilken anledning fick vi inte veta. Klockan var redan över nio, och vi hade inte kommit fram till vårt byte i hässleholm.. både vi och barnen började bli trötta. Nio skulle vi redan varit hemma hos våran syster...

 Vi blir lovade att komma fram vid tio till hässleholm, för att hinna med tåget som går 20 över till Bromölla.. men vi blir stående igen vid stationen innan och klockan 18 över stannar tåget vid hässleholm och vi slänger ur barnvagn och barn och springer... men fördjäves... SJ har inte bemödat sig att ringa Pågatåget så det åker och lämnar oss som redan är 2½ timme föresenade ståndes i hässleholm och med över en timme till nästa tåg till Bromölla.. Vid det här laget var jag nära tårar... men jag försökte hålla skenet öppet. '

Vi försöker ta en taxi men det finns ingen taxi som har barnstolar och ingen vill ta oss utan med risk att bli av med taxikörkoret. Vi ringer vår syster som bestämmer att vi ska ta nästa tåg till kristianstad där hon hämtar oss.
Vi får vänta en stund men sen går tåget äntligen, det känns skönt att snart har vi ett slut på resan.
Trots en resa på över sex timmar och klockan är snart elva busar barnen friskt i tåget och är superglada och man kan inget annat att skratta.
MIn syster hämtar oss och det är en trött skara som vid kvart i tolv på natten kliver in i huset i bromölla nästan tre timmar efter det vi borde ha anlänt...
Det är inte klokt dåligt av SJ att inte se till att vårt byte sköttes bättre, det är klart att man inte kan fixa ett tåg som går sönder, bara så där, men resten... grrr....

Imorgon ska vi hem igen... så vi får hålla tummarna att resan går bättre, som tur ska vi vara hemma vid sjusnåret och då har vi lite mer till goda om nu SJ tänker djävla sig igen....

Kommentarer
Postat av: Helena

Vilka fina klänningar. Fy vilken trist resa ni råkade ut för!

2009-09-20 @ 22:17:04
URL: http://lillofant.se
Postat av: anna

Härlika tunikor!!!

Grrr för SJ!!

2009-09-22 @ 12:23:55
URL: http://www.odandulky.blogspot.com/
Postat av: Beata

Jättefina klänningar! Jag antar att de blev uppskattade.

2009-09-22 @ 13:43:12
URL: http://www.beatablogg.blogspot.com
Postat av: Moi!

Fin blogg och fina grejer du gjort! kul att du tittade förbi min blogg!

2009-09-22 @ 16:47:51
URL: http://moisyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0